Profile

Joinis Longkiad

Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 44 on Thu Oct 26, 2017 11:56 am
Latest topics
» Panduan Menggunakan Blog Forum (PMBF)
by Admin Tue Nov 07, 2017 5:14 pm

» sejarah perang dunia
by vandy_roness Sat Nov 04, 2017 1:26 pm

» SEJARAH KERTAS 3
by Max Bohiemea Tue Oct 31, 2017 7:19 pm

» Bilangan online 26okt2017
by Admin Fri Oct 27, 2017 8:00 pm

» Promosi portal ini kpd murid2 lain
by Admin Fri Oct 27, 2017 7:59 pm

» PENDAPAT ANDA TENTANG BENGKEL HARI INI 26 OKTOBER 2017
by Admin Fri Oct 27, 2017 7:57 pm

» Tamadun hwang ho
by OliverJayL Fri Oct 27, 2017 5:14 pm

» sejarah
by Nor Khidzanah Thu Oct 26, 2017 12:21 pm

» BAB 4 : Kehidupan nabi sebelum menjadi rasul
by Max Bohiemea Thu Oct 26, 2017 12:15 pm

» sejarah
by Max Bohiemea Thu Oct 26, 2017 12:13 pm


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN SEJARAH (PRA)

View previous topic View next topic Go down

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN SEJARAH (PRA)

Post by joinislongkiad73 on Tue Sep 26, 2017 4:04 pm

Sumber: http://rphf4.blogspot.my/2014/05/bab-7b-tingkatan-4.html


Rancangan Pengajaran Harian Sejarah Tingkatan 4
 
Tema :Tamadun Awal Manusia
Bab    :
Masa  : 
Kelas  :                          
Bab 1: Tamadun Awal Dunia
8.05 am- 9.35am
Tingkatan 4 Pluto
Bidang  Pembelajaran : Proses Pembentukan Tamadun Sumeria, Mesir, Hwang Ho, dan Indus
Hasil Pembelajaran:Selepas mempelajari tajuk ini, murid akan dapat:
(      1)
Menerangkan konsep tamadun (Aras 1)
(      2)
Menyatakan ciri-ciri tamadun (Aras 1)
3)
Menyatakan sumbangan tamadun (Aras 1)
(      4)
Membandingkan sumbangan tamadun manusia di Sumeria, Mesir, Indus, dan Hwang Ho (Aras 2)

Kemahiran:Mengenal pasti, membanding dan membezakan, serta mengumpul dan mengelaskan fakta.
Persediaan:
(1)
Mengarahkan murid membaca buku teks (hlm. 1 - 34) di rumah
(2)
Mengarahkan murid membawa buku:
·   Longman Esensi Sejarah SPM
·   Longman Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 4
(3)
Gambar Piramid dan Tembok Besar China
(4)
Sediakan lakaran peta kedudukan tamadun utama di dunia untuk diedarkan kepada murid
 
 
 
Strategi/Pendekatan Pengajaran & Pembelajaran
Sumber Rujukan
(1)
Set Induksi
Guru menayangkan gambar Piramid dan Tembok Besar China dan menanyakan soalan yang berkaitan dengan gambar tersebut. ( 5 Minit )
http://ms.wikipedia.org/wiki/Piramid
 
[url=http://ms.wikipedia.org/wiki/Tembok_Besar_ China#_blank]http://ms.wikipedia.org/wiki/Tembok_Besar_ China[/url]
(2)
Pengenalan
·        Guru mengarahkan murid merujuk kepada peta lokasi tamadun awal dunia (sila rujuk kepada Buku Teks Sejarah Tingkatan 4 halaman 9).
·        Guru menerangkan proses pembentukan tamadun awal manusia yang terletak di lembah sungai dan mengaitkannya dengan kemunculan tamadun Sumeria, Mesir, Hwang Ho, dan Indus.
·        Guru menerangkan maksud tamadun mengikut konsep Barat dan Islam.
·        Guru meminta murid menandakan lokasi tamadun awal pada peta yang telah disediakan oleh guru. ( 10 Minit )
 
·     Buku Teks Sejarah Tg.4,           hlm. 1 - 34
·     Longman Esensi Sejarah SPM,  hlm. 2 - 32
(3)
Proses Pembentukan Tamadun Sumeria, Mesir, Hwang Ho, dan Indus.
·       Guru membentuk empat kumpulan, setiap kumpulan membincangkan sebuah tamadun.
-         ( 15 Minit )
 
K    Kumpulan 1: Tamadun Sumeria
-         Kumpulan 2: Tamadun Mesir
-         Kumpulan 3: Tamadun Hwang Ho
-         Kumpulan 4: Tamadun Indus
 
·        Guru meminta setiap kumpulan mem-bincangkan proses pembentukan tamadun, ciri-ciri, dan sumbangan tamadun  di atas. Guru meminta wakil setiap kumpulan untuk membentangkan hasil perbincangan masing-masing mengikut jadual yang telah disediakan oleh guru. ( 5 Minit x 4 = 20 Minit)
·      
  GGuru merumuskan perbincangan murid.  
 
( 1( 10 Minit )
·     Buku Teks Sejarah Tg.4,               hlm. 8 - 34
·     Longman Esensi Sejarah SPM, hlm. 7 - 32
 
·     Slaid Paparan 1
·     Slaid Paparan 2
 
 
Cadangan Jadual:
 
Tam.Proses Ciri Sumb
Sumeria
Mesir
Hwang Ho
Indus
 
 
(4)
·         Murid diarah untuk menjawab soalan ujian objektif. ( Masa: 30 minit )
Longman Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 4:
·   Praktis A: Soalan 1 - 6 (hlm. 1 - 4)
·   Praktis B: Soalan 1 - 40 (hlm. 4 -  7)
·   Praktis C: Soalan 1 - 6 (hlm. 7 - Cool

joinislongkiad73
Admin

Posts : 74
Join date : 2015-08-02
Age : 44
Location : Keningau

View user profile

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum