Profile

Joinis Longkiad
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 13 on Wed Oct 18, 2017 9:14 am
Latest topics
» JAWABAN SOALAN UJIAN PRA DAN POST
by joinislongkiad73 Wed Oct 04, 2017 5:59 pm

» SOALAN UJIAN POST
by joinislongkiad73 Wed Oct 04, 2017 5:56 pm

» 1. Soalan Objektif
by joinislongkiad73 Wed Oct 04, 2017 5:51 pm

» RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN SEJARAH ( POST )
by joinislongkiad73 Wed Oct 04, 2017 5:37 pm

» Soalan Temubual Berstruktur
by joinislongkiad73 Thu Sep 28, 2017 6:09 pm

» RPT sejarah Tingkatan 4
by joinislongkiad73 Tue Sep 26, 2017 5:07 pm

» Pautan Blog Sejarah
by joinislongkiad73 Tue Sep 26, 2017 4:43 pm

» RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN SEJARAH (PRA)
by joinislongkiad73 Tue Sep 26, 2017 4:04 pm

» HASIL ANALISIS UJIAN
by joinislongkiad73 Fri Sep 15, 2017 6:04 pm


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN SEJARAH ( POST )

View previous topic View next topic Go down

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN SEJARAH ( POST )

Post by joinislongkiad73 on Wed Oct 04, 2017 5:37 pm

Rancangan Pengajaran Harian Sejarah Tingkatan 4
 
Tema :Tamadun Awal Manusia
Bab    :
Masa  : 
Kelas  :                          
Bab 1: Tamadun Awal Dunia
9.05 am- 10.35am
Tingkatan 4 Pluto
Bidang  Pembelajaran : Proses Pembentukan Tamadun Sumeria, Mesir, Hwang Ho, dan Indus
Hasil Pembelajaran:Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar akan dapat:
(      1)
Menerangkan konsep tamadun (Aras 1)
(      2)
Menyatakan ciri-ciri tamadun (Aras 1)
3)
Menyatakan sumbangan tamadun (Aras 1)
(      4)
Membandingkan sumbangan tamadun manusia di Sumeria, Mesir, Indus, dan Hwang Ho (Aras 2)

Kemahiran:Mengenal pasti, membanding dan membezakan, serta mengumpul dan mengelaskan fakta.
Persediaan:
(1)
Mengarahkan pelajar membaca berkaitan tajuk diberi melalui internet di rumah.
(2)
Mengarahkan pelajar membawa laptop atau smart phone.
(3)
Gambar Piramid dan Tembok Besar China
(4)
Sediakan slide peta kedudukan tamadun utama di dunia untuk dilihat oleh pelajar.
 
 
 
Strategi/Pendekatan Pengajaran & Pembelajaran
Sumber Rujukan
(1)
Set Induksi
Guru menayangkan gambar Piramid dan Tembok Besar China dan menanyakan soalan yang berkaitan dengan gambar tersebut. ( 5 Minit )
http://ms.wikipedia.org/wiki/Piramid
 
[url=http://ms.wikipedia.org/wiki/Tembok_Besar_ China#_blank]http://ms.wikipedia.org/wiki/Tembok_Besar_ China[/url]
(2)
Pengenalan
·        Guru mengarahkan murid merujuk kepada peta lokasi tamadun awal dunia dengan me- rujuk kepada nota Sejarah Tingkatan 4 dalam blog forum yang disediakan.
·       ( 10 Minit )
 
·     Blog Forum;
     Sejarah.forumms.net
(3)
Proses Pembentukan Tamadun Sumeria, Mesir, Hwang Ho, dan Indus.
·       Guru membentuk empat kumpulan, setiap kumpulan mencari maklumat dan membincangkan sebuah tamadun dari segi proses, ciri-ciri dan sumbangan.
-         ( 15 Minit )
 
K    Kumpulan 1: Tamadun Sumeria
-         Kumpulan 2: Tamadun Mesir
-         Kumpulan 3: Tamadun Hwang Ho
-         Kumpulan 4: Tamadun Indus
 
·        Guru meminta setiap kumpulan mem-bincangkan proses pembentukan tamadun, ciri-ciri, dan sumbangan tamadun  di atas. Guru meminta wakil setiap kumpulan untuk membentangkan hasil perbincangan masing-masing mengikut jadual yang telah disediakan oleh guru. ( 5 Minit x 4 = 20 Minit)
·      
  GGuru merumuskan perbincangan murid.  
 
( 1( 10 Minit )
 
·     Slaid Paparan 1
·     Slaid Paparan 2
 
 
Cadangan Jadual:
 
Tam.Proses Ciri Sumb
Sumeria
Mesir
Hwang Ho
Indus
 
 
(4)
·         Murid diarah untuk menjawab soalan ujian objektif dalam blog Forum. ( Masa: 30 minit )
Soalan objektif

joinislongkiad73
Admin

Posts : 68
Join date : 2015-08-02
Age : 44
Location : Keningau

View user profile

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum